Mitologije se ne shvataju doslovno.
Mitologija pokusava da objasni
neobjasnjivo
kroz emocije ,slike,bajke...
…takvo drvo se zvalo Zapis zato što je u njemu bio urezan zapis,
Zavet izmedju Drveta i Čoveka. Drvo je štitilo čoveka, čovek je negovao drvo. To beše odanost i uzajamnost u najizvornijem obliku.
"Oni bejahu narod što poštuje kamenje i drveće."
(Jedno od tri viševekovna Zapisa u selu, neću reći kojem... /
Prastari Hrast čuvar sela, tih i moćan.Njegova kora je u slojevima, odvojena od stabla i ispucala,obmotana pramenovim vune , da se ne raspdne ,a unutrašnjost stabla gotovo da ni ne postoji!
Uprkos tome divni, moćni Hrast živi, i svojom bujnom zelenom krošnjom natkriljuje površinu od oko tridesetak metara u prečniku. Seljani ga iskreno poštuju i vole...Njegove polomljene ili opale grane, lišće i žir niko ne dira. U vreme seoske slave donose mu darove; hranu,cveće,vino,molitve..Neopisiva sila i mir struje oko njega.
U simbolici mnogih
religija sveta drvo je simbol Kosmosa, uređenog sveta koji okružuje čoveka.
Osnovno svojstvo Kosmosa je neprekidno obnavljanje, što je i prirodno svojstvo
drveta. Način postojanja Kosmosa to njegovo svojstvo beskrajnog obnavljanja
simbolički je izražavan kroz život drveta. Zbog toga je Kosmos i zamišljan u obliku
drveta. Slika drveta, međutim, nije izabrana samo da bi simbolizovala Kosmos
već i da izrazi život, mladost, besmrtnost, mudrost. Sasvim je onda razumljivo
što je u narodnoj religiji Srba i drugih evropskih naroda drvo zamišljano kao
stanište duša, jer je na taj način osigurana œ večitost, besmrtnost. Kosmički
doživljaj drveta osnova je mnogih potonjih specifičnih verovanja i magijskih
radnji vezanih za drvo.
Suština kulta drveta se u
narodnoj religiji izražava kroz divinizaciju pojedinih vrsta ili primeraka
drveta pa se često pojedini primerci smatraju svetim i ponekad su služili kao
supstitucaja hramova (crkava). Hramovnu ulogu takvih drveta jasno dokazuje to
što su ispod njih obavljane molitve i prinošene žrtve, to jest obavljani
potpuni religijski rituali. Kraj takvog drveća održavaju se i narodni sabori i
veselja.
Divinizovano, sveto drveće
je sveprisutno. Gotovo svako selo je imalo, a mnoga i danas imaju svoje sveto
drvo zapis. Naziv zapis potiče od toga što se na takvo sveto drvo zapisuje œ
(urezuje) krst. Jedno selo je moglo imati i nekoliko zapisa koji se nalaze po
imanjima ljudi, ali je uvek postojao jedan glavni zapis koji se obično nalazio
u sredini sela. Kult zapisa kulminira tokom proslavljanja seoske slave
zavetine. Tog dana je u čitav ceremonijal uključeno sveto seosko drvo. Ključni
momenti tog ceremonijala jesu obavljanje molitve, urezivanje krsta u drvo,
kićenje drveta cvećem, crvenim koncem, mladim usevima (pšenica, kukuruz i sl.).
Pod zapisom se obavljao i obred prizivanja kiše, a čitav ceremonijal, koji je u
suštini obavlja za obezbeđivanje plodnosti, završava se kolektivnom seoskom
gozbom. Zapis je bio zaštitnik sela, štitio je od groma i vremenskih nepogoda
uopšte. Značaj svetog seoskog drveta potkrepljuje i činjenica da su pod zapisima
održavani seoski zborovi i donošene odluke važne za čitavu seosku zajednicu.
Za zapis se s pravom može
reći da predstavlja vrhunac kulta drveta u narodnoj religiji. Stoga je
razumljivo što je seoski zapis bio izrazito tabuisano drvo. Zapis ne samo da
nije smeo biti posečen, već je bilo zabranjeno odseći mu granu, pa čak se
izbegavalo i kidanje listova. Kad je zapis na nečijem imanju, bio je običaj da
ako neko kupi imanje ne samo da ne sme da poseče ili ošteti zapis već je morao
i da nastavi da slavi slavu koja je bila vezana za to drvo. Ukoliko bi neko na
bilo koji način naudio zapisu, verovalo se, taj, ili neko od njegovih bližih
srodnika, vrlo brzo bi umro ili doživeo kakvu drugu nesreću. Za zapis se
najčešće uzima neki osobit stari hrast, a za neke od tih hrastova se smatra da
potiču još iz paganskih vremena. Hrast je kod Starih Slovena smatran drvetom
Peruna, boga gromovnuka. Osim hrasta, zapis može
biti i tisa, grab, cer, kruška, lipa.
Danas su mnoga verovanja
vezana za drvo uglavnom nestala, ali je zanimljivo da dva najbitnija kompleksa
verovanja uporno opstaju kult svetog drveta zapisa i magijsko postupanje s
badnjakom. Razna druga verovanja, prevashodno ona o senovitosti ili demonskom
karakteru drveta, retko se mogu sresti. Ponegde se, recimo, još vodi računa o
tome da plodno drvo ne treba seći i da će onoga ko učini tako nešto svakako
zadesiti nekakva nesreća. Iako savremen evropski način razmišljanja po pravilu
odbacuje takav, religijski, način razmišljanja, zanimljivo je da takva
verovanja posredno doprinose očuvanju evropske prirodne baštine. No, bez obzira
na razna verovanja, čovek mora da bude svestan činjenice da je drvo živo biće,
i da je pri tom to-jedno plemenito živo biće!
Miloš Matić
For me, trees have always been the most penetrating preachers. I revere them when they live in tribes and families, in forests and groves. And even more I revere them when they stand alone. They are like lonely persons. Not like hermits who have stolen away out of some weakness, but like great solitary men, like Beethoven and Nietzsche. In their highest boughs the world rustles, their roots rest in infinity; but they do not lose themselves there, they struggle with all the force of their lives for one thing only: to fulfill themselves according to their own laws, to build up their own form, to represent themselves. Nothing is holier, nothing is more exemplary than a beautiful, strong tree. When a tree is cut down and reveals its naked death-wound to the sun, one can read its whole history in the luminous, inscribed disk of its trunk: in the rings of its years, its scars, all the struggle, all the suffering, all the sickness, all the happiness and prosperity stand truly written, the narrow years and the luxurious years, the attacks withstood, the storms endured.
Hesse
A tree says:
My strength is trust. I know
nothing about my fathers, I know nothing about the thousand children that every
year spring out of me. I live out the secret of my seed to the very end, and I
care for nothing else. I trust that God is in me. I trust that my labor is
holy. Out of this trust I live.
When we are stricken and cannot bear our lives
any longer, then a tree has something to say to us: Be still! Be still! Look at
me! Life is not easy, life is not difficult. Those are childish thoughts. Let
God speak within you, and your thoughts will grow silent. You are anxious
because your path leads away from mother and home. But every step and every day
lead you back again to the mother. Home is neither here nor there. Home is
within you, or home is nowhere at all.
A longing to wander tears my heart when I hear trees rustling in the wind at evening. If one listens to them silently for a long time, this longing reveals its kernel, its meaning. It is not so much a matter of escaping from one's suffering, though it may seem to be so. It is a longing for home, for a memory of the mother, for new metaphors for life. It leads home. Every path leads homeward, every step is birth, every step is death, every grave is mother.
So the tree rustles in the evening, when we
stand uneasy before our own childish thoughts: Trees have long thoughts,
long-breathing and restful, just as they have longer lives than ours. They are
wiser than we are, as long as we do not listen to them. But when we have
learned how to listen to trees, then the brevity and the quickness and the
childlike hastiness of our thoughts achieve an incomparable joy. Whoever has learned
how to listen to trees no longer wants to be a tree. He wants to be nothing
except what he is. That is home. That is happiness.
Hesse
Znas li ti sta je seme saransaka - belog luka? To ti je melem od starosti.
Znaju vile ovu čaroliju od davnina, te im je seme vazda na trpezi. Neki koji ih poznaju, pretpostavljaju da je zelene boje, jer je, vele, sve što vile jedu, zeleno...
Dakle zahvaljujući belom luku, vile žive po volji,dok jedu seme. Kad im život dojadi jednostavno ga prestanu uzimati i lako se od ovog sveta oproste...
Нема коментара:
Постави коментар